12 MOTOCIKLISTIČKIH MITOVA I ZABLUDA

Ovih dana kada svaki dan neko gine u saobraćaju kod svog kolege nađoh ovaj tekst koji u potpunosti preuzeh bez odobrenja autora, a ako ima nešto protiv neka dođe u moju kancelariju i kaže mi to u oči.

12 MOTOCIKLISTIČKIH MITOVA I ZABLUDA

Kad u grupi motociklista krene razgovor padovima i sigurnosti, gotovo sigurno će se spomenuti neke od popularnih zabluda, krivih pretpostavki i urbanih legendi o sigurnosti na motociklu, koje se pokažu kao potpuno pogrešne čim se malo bolje provjere činjenice. Problem je u tome što vjerovanje u te zablude može znatno povećati vaše šanse za stradavanje u nesreći. Možda znate prepoznati kad netko priča gluposti, ali neke mitove toliko često ponavljaju ljudi u čije znanje vjerujete, da na kraju zbilja povjerujete u njih. 12 MOTOCIKLISTIČKIH MITOVA I ZABLUDA

Smatrali smo da ovih dvanaest mitova treba jednom zauvijek rasvijetliti, tako da vozači imaju pravu informaciju prema kojoj mogu donositi ispravne odluke o sigurnoj vožnji.
Slijedi Dvanaest Smrtonosnih – najčešćih mitova i urbanih legendi vezano za sigurnost vožnje motociklom

Mit 1: Druge vozače nije briga za motocikliste

Možda se čini nevjerojatno, ali drugim vozačima gotovo nikad nije u cilju udariti te. Većina nezgoda se događa jer te često ne primijete, čak i kad si točno ispred njih.
Umjesto da automatski pretpostaviš kako te ignoriraju čak i kad te vide, potrudi se da budeš uočljiviji. Da bi to postigao, nosi svijetle boje, pogotovo na kacigi i jakni. Nastoj izbjegavati noćne vožnje slabo osvijetljenim prometnicama. Razmisli o razlozima zbog kojih si teže uočljiv, da li se sunce nalazi iza tebe ili si možda zakriven automobilom u susjednoj traci. Pomakni se tako da te vozač potencijalno konfliktne putanje uoči prije no što krene u tvom smjeru.

Mit 2: Glasni auspusi spašavaju život

Istina, postoje neke situacije u kojima će ti bučni auspusi pomoći, primjerice ako si pokraj automobila sa spuštenim prozorom koji je baš krenuo u prestrojavanje, pa će te zbog buke prije primijetiti, ali to baš ne pomaže u najčešćem i najopasnijem trenutku kada auto ispred tebe odluči skrenuti. Možda je to zbog zamornog utjecaja buke ili zbog toga što bučan auspuh sve nervira, ipak, statistike pokazuju da bučni motocikli češće stradavaju od tiših. Ako si doista želiš spasiti život, odaberi vrišteću jaknu ili svijetlu kacigu, koje pouzdano štite, ili stavi glasniju trubu.

Mit 3: Kaciga lomi vrat

Čini se logično – stavljaš veću težinu na kraj vrata i kad padneš s motocikla, to stvara veću silu. Ipak, pokazalo se da stvari tako ne funkcioniraju. Zapravo, kvalitetne homologirane kacige imaju svojstvo da apsorbiraju tu energiju koja u sudarima lomi vratove. Još malo statistike: motociklisti s kacigama imaju MANJE ozljeda vrata pri sudaru u usporedbi s onima bez kacige.

Mit 4: Kaciga ti odmaže pri uočavanju opasnosti

Kada malo bolje proučiš provedena istraživanja, shvatiš da vozači s kacigama imaju manje nesreća. Možda je to stoga što motociklisti koji odluče nositi kacigu imaju bolji ili realniji stav prema vožnji. Možda je to zato što stavljanje kacige na glavu služi kao podsjetnik da vožnja na koju se spremaš može biti opasna, pa te sam čin prihvaćanja zaštite stavlja u dobar mentalni sklop. Možda je to zato što kaciga štiti oči i umanjuje zvuk vjetra pa čuješ i vidiš bolje, a zbog smanjenog otpora vjetra i buke smanjuje se umor. Koji god bio razlog, nošenje kacige definitivno ne povećava rizik od nesreće, dapače, dokazano smanjuje vjerojatnost sudara.

Mit 5: U većini sudara kaciga ti neće pomoći

Ljudi vide naizgled male brzine koje se koriste pri testiranju kaciga i automatski pretpostave da pri većim brzinama kaciga neće jednako dobro izvršiti zadatak. Pritom zanemaruju neke ključne činjenice:

– većina nesreća događa se upravo pri nižim brzinama
– često je većina energije sudara vertikalna – udaljenost s koje glava pada dok ne udari tlo
– kacige (ili bar one po DOT standardima) imaju fantastične performanse pri brzinama sudara mnogo većim od onih koje se koriste na testiranjima
– kada vozač s kacigom zadobije smrtonosne ozljede glave, to nije presudno, jer je pri takvom udarcu u glavu najvjerovatnije zadobio brojne druge smrtonosne ozljede na ostalim dijelovima tijela. Drugim riječima, činjenica da kaciga nije spriječila ozljede glave ovdje nije od značaja
– brojke jasno dokazuju da vozači koji koriste DOT kacige jednostavno češće prežive nesreću od onih bez kacige

Mit 6: Ako nosiš kacigu, zadobit ćeš oštećenje mozga, a ako ne, jednostavno ćeš umrijeti

Jasno da je to moguće – kaciga ublažava udarac dovoljno da ne bude smrtonosan, ali ne uvijek dovoljno da ne dođe do oštećenja. Ipak, to se rijetko događa, a ako je udarac tako jak, smrt nastupa zbog neke druge ozljede. Mnogo je češći slučaj da motociklist bez kacige strada od tako malene ozljede koja ne bi ugrozila ništa osim njegova ega, samo da je imao kacigu.

Mit 7: Vješt motociklist bi se morao moći snaći u gotovo svakoj situaciji
Ni najoprezniji i najvještiji motociklist na svijetu ne može se izvući na vrijeme kad se ispred njega na maloj udaljenosti zaustavi automobil. Živjeti u uvjerenju da će te tvoja vještina izvući u bilo kojoj situaciji u najmanju ruku je opasno, čak i ako si doista tako vješt kako misliš. Ma kako dobro vozio, bolje se kloniti potencijalno gadnih situacija. Uspori, prouči situaciju unaprijed i razmišljaj strateški. I naravno, obuci se tako da si spreman za nesreću.

Mit 8: Ako vidiš da ćeš se sudariti, polegni motocikl

Izgleda da je ova taktika razrađena od vozača koji su polegli motor pri pokušaju da izbjegnu sudar. Previše su kočili ili na drugi način izgubili kontrolu i nakon toga se prave kao da su to namjerno učinili. Možda su kočnice nekad stvarno bile toliko loše da je bilo sigurnije baciti se s motora, ali to već desetljećima nije tako. Učinkovitim kočenjem može se mnogo više smanjiti brzina potencijalnog sudara nego otklizavanjem na boku. A ako si još na motoru, možeš biti prebačen preko automobila s kojim se sudaraš, te tako izbjeći dodir svog tijela s automobilom. Ako otkližeš u automobil dok si na tlu, ili ćeš se zaustaviti udarivši u auto, ili ćeš završiti pod njim.

Jedini slučajevi kad bi MOGLO biti bolje zaleći su:
1) na uzdignutoj cesti gdje bi let preko bankine značio dugačak pad, ili
2) u onakvoj situaciji kakvu često vidimo u filmovima, kad motociklist prođe ispod teretnog kamiona bez da ga dodirne.

Mit 9: Jedno pivce neće škoditi

Možda ne dok ga piješ, ali ako nakon toga sjedneš na motocikl, utjecaj jednog piva te može doživotno unesrećiti. Bez obzira na to koliko se trijezno osjećaš, studije dokazuju suprotno. Kad piješ i voziš, povećavaš rizik nesreće, kako za sebe, tako i za druge. Također, kako stariš, metabolizam ti se usporava, i onih “nekoliko pića” od jučer navečer ti se ujutro još uvijek nalaze u krvotoku kad ujutro sjedneš na motor.

Mit 10: Bolje je držati se svoje trake, nego prebacivati se iz jedne u drugu

U većini zemalja svijeta, motociklisti se prebacuju iz trake u traku, pogotovo kad su velike gužve. U SAD-u je to zabranjeno svugdje osim u Kaliforniji, a kad su proveli istraživanja, otkrili su da je to sigurnije od kretanja u sporoj, zagušenoj koloni.

Mit 11: Sigurniji sam na ulici nego na autocesti

Vjerojatno se tu polazi od onog – sporije je sigurnije, ali to je točno tek nakon što se nesreća dogodi. Autoceste s kontroliranim ulazima znatno su sigurnije jer se sav promet kreće u istom smjeru, nema sporednih cestica s kojih ti netko može izletiti, nema pješaka, a i manje je zgrada sa strane ako slučajno sletiš s ceste. Juriti motociklom autocestom uz ostala vozila koja jure još brže možda se čini pogibeljno, ali je još uvijek sigurnije od upola manje brzine na gradskoj ulici ili čak seoskoj cesti.

Mit 12: Vješt motociklist se bolje zaustavlja sa klasičnim kočnicama, nego s ABS-om

Opsežna testiranja koja su nedavno obavljena opovrgavaju ovu tvrdnju. Čak i na čistom, suhom i ravnom kolniku vješti i iskusni motociklisti su imali puno kraći put zaustavljanja s ABS-om nego bez njega.
Još jedna super stvar vezana za ABS je što bez problema možeš zakočiti kad si u panici, bez da padneš zbog blokade kotača.

Dakle, kad ti drugi put netko kaže da ga je morao polegnuti ili da zeleni motocikli češće sudjeluju u nesrećama od ljubičastih, možeš ga otpiliti ili mu pokušati objasniti, samo pazi da izbore pri vožnji donosiš na osnovu činjenica, a ne raznoraznih priča.

baklava
odavno oženjen i bez potrebe za razvodom. znači ne tražim švalerku na blogu. ostalo skontajte sami

2 komentara

Komentariši